Aktualności
Dziecko ze spektrum
w szkole i przedszkolu
Pierwsze dni w przedszkolu, a później w szkole, to dla całych rodzin często intensywny okres. Chcemy być z Wami w tym czasie, wspierać Was w poszukiwaniu rozwiązań i sposobów, aby wszyscy czuli się w przedszkolnych i szkolnych społecznościach jak najlepiej.
Wierzymy, że wspólnie możemy budować dla dzieci ze spektrum autyzmu bardziej przyjazne i wspierające środowisko, dlatego chcemy dzielić się tym, co wypracowaliśmy, sposobami, które sprawdziły się w pracy z uczniami w naszej szkole i w placówkach z którymi współpracujemy. Tu chcemy stworzyć miejsce wymiany zarówno dla rodziców, nauczycieli, terapeutów, nauczycieli wspomagających i każdego, kto chciałby wesprzeć dzieci i młodzież z ASD w codziennym funkcjonowaniu. Wiemy, że każde przedszkole czy szkoła to inne dzieci, inni nauczyciele, inne warunki, dlatego zachęcamy do twórczego wykorzystywania naszych propozycji, “przeszywania” ich na swoją miarę i dzielenia się z nami tym, co u Państwa zadziałało. Wszyscy gramy do tej samej bramki 🙂


Szkolenia i Webinary
(płatne)
Pedagodzy, psycholodzy i terapeuci pracujący na rzecz Fundacji Wspierania Rozwoju Dziecka przygotowali ciekawą ofertę szkoleń przeznaczonych dla szerokiego grona odbiorców: dla rodziców, nauczycieli przedszkoli i szkół, dla osób pracujących z dziećmi ze spektrum autyzmu.
Celem szkoleń jest przybliżenie praktykom (i rodzicom, którzy nie mniej od praktyków potrzebują profesjonalnej wiedzy) specyfiki całościowego zaburzenia rozwoju jakim jest SA. Chcemy dzielić się dobrymi praktykami, pomysłami na pracę i zabawę z dziećmi nieneurotypowymi w sposób dostosowany do ich potrzeb.
Oferta skierowana jest do placówek,
które zainteresowane są zorganizowaniem szkolenia
dla grup swoich pracowników lub rodziców.
Dostępne szkolenia
O kursie

Nauczyciele zobowiązani są do przygotowywania indywidualnych planów pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którym wydano orzeczenie potrzebie kształcenia specjalnego. Nasze szkolenie ułatwi stworzenie dokumentu spełniającego wszystkie wymagania ustawodawcy.
ZAWARTOŚĆ SZKOLENIA

- Podstawy prawne nakładające obowiązek przygotowywania IPET, szczegółowe wymagania dotyczące IPET-ów
- Pokazanie, krok po kroku, jak konstruować dokument, jakim jest IPET
- Elementy składowe IPETu
- Prezentacja przykładowych dokumentów
- Przygotowanie treningowego IPETu na podstawie własnych dokumentów źródłowych lub dostarczonych przez organizatora szkolenia.
PO ODBYCIU SZKOLENIA UCZESTNIK POTRAFI

- Interpretować i zastosować aktualne rozporządzenia dotyczące konstruowania IPETu
- Stworzyć IPET na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i karty wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka
- Rozumie doniosłą rolę zabawy w rozwoju dziecka

Dla kogo?
nauczyciele przedszkoli i szkół podstawowych

Czas trwania
8 godzin

Cena
300 zł/os

Wielkość grupy
10-15 osób

fundacja@fwrd.org.pl

fundacjawspierania
rozwoju.pl

Fundacja Wspierania Rozwoju Dziecka

Fundacja Wspierania Rozwoju Dziecka
O kursie

Podczas warsztatu omówimy najczęstsze i najbardziej typowe trudności uczniów ze spektrum autyzmu i wskażemy sposoby wspierania uczniów w ich przezwyciężaniu. Szkolenie bogato ilustrowane przykładami.
ZAWARTOŚĆ SZKOLENIA

- Przypomnienie informacji dotyczących spektrum autyzmu (objawy, diagnoza, etiologia)
- Omówienie najczęstszych rodzajów trudności, jakich doświadczają uczniowie z ASD w szkole wynikających między innymi z funkcjonowania w grupie
- Zagadnienia związane z utrzymywaniem motywacji, zabawą, koncentracją uwagi, dynamicznym dostosowywaniem się do zmian
- Przedstawienie różnych metod motywacyjnych
- Wskazanie sposobów dostosowywania treści i form nauczania do potrzeb i możliwości uczniów z ASD
- Omówienie technik poprawiających komunikację z rodzicami dzieci doświadczających trudności.
PO ODBYCIU SZKOLENIA UCZESTNIK

- Wie, na jakie trudności napotyka uczeń z ASD w różnych sferach funkcjonowania szkolnego i wie, w jaki sposób je minimalizować.
- Potrafi dostosować swój styl komunikacji do potrzeb ucznia z ASD
- Potrafi dostosować metody nauczania do potrzeb i możliwości ucznia z ASD

Dla kogo?
osoby pracujące z dziećmi w wieku 2-8 lat

Czas trwania
8 godzin

Cena
300 zł/os

Wielkość grupy
10-15 osób

fundacja@fwrd.org.pl

fundacjawspierania
rozwoju.pl

Fundacja Wspierania Rozwoju Dziecka

Fundacja Wspierania Rozwoju Dziecka
O kursie

Prezentacja praktycznych form spędzania z dzieckiem wolnego czasu w sposób wspierający u niego procesy socjalizacji, integracji, rozwoju osobistego i społecznego, lepszego rozumienia siebie, świata i własnych emocji oraz przygotowujących dziecko do edukacji szkolnej.
ZAWARTOŚĆ SZKOLENIA

- Zachowanie dziecka jako wyraz jego potrzeb psychofizycznych
- Identyfikacja form kontaktu z dzieckiem uwzględniających jego potrzeby
- Prezentacja i ćwiczenie zabaw stymulujących rozwój emocjonalny i społeczny dziecka
- Zabawy i aktywności rozwijające u dziecka następujące umiejętności:
- Rozpoznawania i nazywania emocji, komunikacji, przygotowanie do nauki czytania, empatii jako formy inteligencji, dojrzałości emocjonalnej, świadomości siebie.
PO ODBYCIU SZKOLENIA UCZESTNIK

- rozumie doniosłą rolę zabawy w rozwoju dziecka
- zna i rozumie rozwojową sekwencję typów zabawy potrafi zaplanować i wdrożyć terapeutyczne zabawy odpowiednio dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka

Dla kogo?
rodzice dzieci z rozpoznanym spektrum autyzmu

Czas trwania
16 godzin

Cena
600 zł/os

Wielkość grupy
12-15 osób

fundacja@fwrd.org.pl

fundacjawspierania
rozwoju.pl

Fundacja Wspierania Rozwoju Dziecka

Fundacja Wspierania Rozwoju Dziecka
O kursie

Podczas warsztatu pokażemy, jak przy użyciu ogólnie dostępnych materiałów codziennego użytku tworzyć różnorodne masy plastyczne, a także, jak wykorzystywać je dorobienia ciekawych prac plastycznych.
ZAWARTOŚĆ SZKOLENIA

- Przypomnienie etapów rozwoju małej motoryki u dzieci oraz metod jego stymulacji
- Poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli o nowe techniki i metody pracy umożliwiające rozwój wybranych umiejętności
- Przećwiczenie wykonywania różnorodnych prac dostosowanych do poziomu i umiejętności dzieci w różnych grupach wiekowych
PO ODBYCIU SZKOLENIA UCZESTNIK

- Rozumie znaczenie wpływu pracy z różnymi fakturami dla rozwoju motorycznego dziecka
- Wzbogaci warsztat prac plastycznych o nowe, ciekawe techniki

Dla kogo?
nauczyciele przedszkoli, osoby pracujące z dziećmi w wieku 2-8 lat

Czas trwania
5 godzin

Cena
200 zł/os

Wielkość grupy
8-10 osób

fundacja@fwrd.org.pl

fundacjawspierania
rozwoju.pl

Fundacja Wspierania Rozwoju Dziecka

Fundacja Wspierania Rozwoju Dziecka
O kursie

Podczas warsztatu pokażemy, w jaki sposób wspierać rozwój funkcji manualnych dzieci w wieku 2-5 lat w sposób ciekawy i rozwijający. Każdy uczestnik zostanie wyposażony w dużą ilość materiałów pozwalających na samodzielne przeprowadzenie zajęć grupowych i indywidualnych z zakresu wspierania małej motoryki.
ZAWARTOŚĆ SZKOLENIA

- Przypomnienie oraz szczegółowe omówienie etapów rozwoju małej motoryki u dzieci w wieku przedszkolnym
- Wskazanie i omówienie ich powiązania z rozwojem kluczowych funkcji poznawczych
- Wskazanie najważniejszych „kamieni milowych” w rozwoju małej motoryki na każdym etapie rozwoju dziecka
- Przedstawienie metod oceny rozwoju manualnego dzieci
- Omówienie sposobów wspierania rozwoju małej motoryki u dzieci z podziałem na poszczególne umiejętności zarówno w pracy grupowej jak i indywidualnej
- Wskazanie ćwiczeń, jakie może wykonywać z dzieckiem rodzic
- Stworzenie puli materiałów wraz z dokładnymi instrukcjami umożliwiającymi przeprowadzenie zajęć manualnych z dziećmi
PO ODBYCIU SZKOLENIA UCZESTNIK POTRAFI

- Ocenić poziom rozwoju motorycznego dziecka i jego adekwatność do wieku
- Zidentyfikować szczegółowe funkcje wymagające wspierania
- Zaproponować ćwiczenia i zabawy wspierające zaburzone funkcje

Dla kogo?
nauczyciele przedszkoli

Czas trwania
8 godzin

Cena
300 zł/os

Wielkość grupy
10-15 osób

fundacja@fwrd.org.pl

fundacjawspierania
rozwoju.pl

Fundacja Wspierania Rozwoju Dziecka

Fundacja Wspierania Rozwoju Dziecka
O kursie

Nauczyciel przedszkolny często bywa pierwszą osobą dostrzegającą trudności dziecka. Podczas warsztatu powiemy, na jakie oznaki nauczyciele powinni zwracać uwagę i z jakiego powodu.
Pokażemy podstawowe metody pozwalające ocenić trudności dziecka i wskażemy możliwe drogi łagodzenia trudności.
ZAWARTOŚĆ SZKOLENIA

- Przypomnienie etapów rozwoju dziecka i kroków milowych.
- Omówienie najczęstszych sygnałów: zaburzeń ze spektrum autyzm, upośledzenia umysłowego, zaburzeń sensorycznych, trudności poznawczych i zaburzeń zachowania.
- Wskazanie propozycji możliwych dróg postępowania.
- Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych w zakresie rozmów z rodzicami o trudnościach dziecka.
- Pokazanie możliwych sposobów pracy z dzieckiem z trudnościami.
PO ODBYCIU SZKOLENIA UCZESTNIK POTRAFI

- Rozpoznać wczesne objawy lub oznaki wskazujące na ryzyko zaburzeń rozwojowych.
- Skierować rodzica z dzieckiem do odpowiedniego specjalisty.
- Zaproponować rodzicowi zajęcia (zabawy) stymulujące rozwój dziecka.
- Interpretować diagnozy specjalistów.

Dla kogo?
Osoby pracujące z dziećmi w wieku 2-5 lat

Czas trwania
8 godzin

Cena
300 zł/os

Wielkość grupy
7-10 osób

fundacja@fwrd.org.pl

fundacjawspierania
rozwoju.pl

Fundacja Wspierania Rozwoju Dziecka

Fundacja Wspierania Rozwoju Dziecka
Skontaktuj się z nami
Prosimy zostawić swoje dane w formularzu poniżej lub przesłać mail na adres:
fundacja@fwrd.org.pl
Skontaktujemy się w sprawie ustalenia terminu szkolenia.
Wczesne wspomaganie
– dzieci 0-18 miesięcy
Kiedy rodzi się dziecko rodzi się też nowy rodzic. Przygotowaliśmy dla Was zabawy i aktywności dla dzieci w różnym wieku rozwojowym, wspierające i rozwijające umiejętności kluczowe w pierwszym okresie życia.
Możecie korzystać z nich jako z bazy pomysłów do zabawy z dzieckiem typowo rozwijającym się w pierwszych latach życia. Staraliśmy się wybrać zabawy tak, by były one łatwe do zaaranżowania w domu i przyjemne dla dziecka i dorosłego 🙂
Jeżeli rozwój waszego dziecka przebiega w sposób nietypowy lub jest opóźniony, możecie korzystać z zabaw biorąc pod uwagę przede wszystkim wiek rozwojowy a nie metrykalny. W każdej zabawie staraliśmy się wskazać jakie umiejętności ona wspiera i jak można ją dostosować. Miłego rodzinnego czasu 🙂

Zabawy z dzieckiem z ASD
Legenda:

wiek dziecka

czas potrzebny na zabawę

poziom zaangażowania rodzica:

mały


średni



duży